The Way To Life

Alla inlägg under maj 2011

Av thewaytolife - 29 maj 2011 10:46

En av de bästa övningar jag har sprungit på lite varstans den senaste tiden är en övning tagen ur KBT-tänkandet som i vardagslag verkar kallas för Tanke-Känsla-Handling.


Det är en trestegsövning som syftar till att bli medveten om vilka tankar som styr ditt handlande, och som även verkar för att kunna ändra dina tankar. Det låter besvärligt, men efter bara ett par gångers användande av tekniken så märkte jag att det var en fantastiskt användbar övning och att den även gav mig insikt om mig själv. Något som jag har sökt i flera år.


Den första delen av övningen går ut på att bli medveten om sina tankar. Att uppmärksamma vad som verkligen flyger omkring i huvudet en vanlig dag. I det här fallet är det de dysfuktionella tankarna (de som får dig att må sämre) som skall fokuseras på.

Ex. Sambon har inte minskat på snusandet som han lovat.

     "Varför håller han inte det han lovat? Han älskar inte mig!"


Den andra delen handlar om att undersöka de känslor som tanken föder. Vad känner jag när jag tänker den tanken?

Ex. Obetydliggjord, Undanskuffad, Ledsen, Oälskad, Ignorerad.


Och den sista delen handlar om att se vilka handlingar som föds ur känslorna.

Ex. Söka bråk, Älta, Pika, Vara elak, Gråta.

 

---

Ett enkelt sätt att göra denna övning är att rita upp en tabell på ett papper med rubrikerna

TANKE - KÄNSLA - HANDLING
HändelseTankeKänslaHandling
    
    

---


När man gjort denna övning ett par gånger och fått in snitsen kommer det fina i kråksången. Man vänder på tankarna! Med samma händelse försöker man hitta ett positivt svar.

Ex. Sambon har inte minskat på snusandet som han lovat.

     "Han försöker nog så gott han kan, det har ju bara gått tre veckor än!"


Därefter försöker man känna vilken känsla svaret föder:

Ex. Lugn, förtroende, ömhet.

 

Och vilka handlingar föder känslorna?

Ex. Ömhetsbetygelser.


När man känner vilken skillnad det blir i kroppen beroende på hur man tänker om en händelse, så är det lätt att förstå hur man kan träna fram positiva tankar!

   Det är en fantastisk känsla att sansat kunna tänka om och därmed känna lugn och kanske till och med glädje i kroppen istället för att känna hur kroppen låser ihop sig av all ilska som man känt om samma händelse!


Läs  mer t.ex i boken "Komma på bättre tankar" av Åsa Palmkron om du vill läsa mer om den här fantastiska övningen!

Av thewaytolife - 29 maj 2011 10:37

Det har hänt en hel del sedan jag skrev sist. Det viktigaste av allt är att jag har varit på läkarbesök vid stans öppenvårdsteam (psykiatri) och fått en läkarkontakt, som jag känner är fantastisk.


Tack vare läkarkontakten har jag även fått en medicin utskriven som hjälper mot mina tvära humörssvängningar som bara blivit värre och värre det senaste året. Och jag kan inte med ord beskriva hur tacksam jag är för att ha fått den medicinen. Den har vänt mitt liv från natt till dag, och givit mig känslan av att jag faktiskt har ett liv att leva!


Medicinen har givit mig möjligheten och energi att ta tag i min dåliga självkänsla ytterligare, och jag lusläser just nu boken "Komma på bättre tankar" av Åsa Palmkron, som även den är helt fantastisk!


Jag vill ge alla er som precis som jag har kämpat och kämpat för att få må bra under så många år, ett råd. GE ALDRIG UPP DIG SJÄLV! Gå vidare tills du får den hjälp du behöver, för den FINNS! Bara du orkar fortsätta att söka den!


Presentation


Med halva livet förstört av dålig självkänsla vill jag ha revansch!

Nu har jag fått hjälp att börja leva mitt liv!

Jag är ensam och står på egna ben. Och jag mår bra!

Boktips:

Mia Törnblom - Du Äger

Jonas Gåde - Servicemanual till ett bättre liv

Åsa Palmkron - Komma på bättre tankar

Medicin:

Seroquel Depot, 200 mg.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards